هیئت کوهنوردی شهرستان درگز

-نام کوهنورد درگزی  علی نیکبخت در لیست  قبولیهای تست ورودی مربیگری درجه 3کوهپیمایی در سایت فدراسیون .
ارسال شده در توسط علی نیکبختali.nikbakht@ymail.com

-دعوت از سرپرست گروههای کوهنوردی شهرستان درگز در جلسه روز یکشنبه 30/3/89ساعت 30/8-هیئت کوهنوردی شهرستان در محل دفتر هیئت واقع در ابتدای کوچه اشکانی اموزشگاه برجستگان.

-تیم گوهنوردی شهرداری درگز بر فراز قله هزار مسجد

-.صعود به سبلان هدیه اقای لطفی به کوهنوردان زن شهرستان درگز به مناسبت روز زن در حاشیه کلاس کار اموزی کوهپیمایی.

سارا صفاییان در راه فتح قله 7134 لنین

شانزدهمین اردوی آمادگی تیم منتخب بانوان کوه نورد استان از تاریخ 12 الی 16 خرداد در جبهه شمالی دماوند برگزار گردید، در این اردو تعداد 9 نفر از بانوان کوه نورد منتخب استان از شهرهای مشهد- قوچان- سبزوار- نیشابور- درگز- امور ایثارگران و شاهد مشهد در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) به نکو داشت روز زن موفق شدند قله 5671 متری دماوند را با موفقیت از جبهه شمالی صعود نمایند. بانوان حاضر در اردو در پایان تیر ماه 89 در اجرای اولین صعود برون مرزی مستقل بانوان استان جهت فتح قله 7134 متری لنین به کشور قرقیزستان اعزام می گردند

اطلاعیه

هیات کوهنوردی بانوان شهرستان درگز  از بین خانمها و د ختر خانمهای علاقمند به رشته کوهنوردی و طبیعت گردی عضو فعال می پذیرد علاقمندان می توانند جهت ثبت نام واطلاعات بیشتر به دفتر هیات واقع در ابتدای کوچه اشکانی اموزشگاه برجستگان مراجعه فرمایند.

.تلفن های تماس:            5221505       09153821386

خبر:قدردانی هیات کوهنوردی از ریاست محترم تربیت بدنی شهرستان درگز(نزدیک به50 نفزر از کوهنوردان مرد و  ز ن کلاسهای کوه پیمایی را با موفقیت گذراندند و موفق به دریافت گواهینامه شدند)

گزارش صعود به قله ی شاهکوه روز اول جمعه 14/3/1389

طبق قرار قبلی با آقای خاکزاد سرپرست گروه سبکاد ساعت4 صبح درمیدان شهید بجنورد جمع شدیم و زمانی که دیگر همنوردان بجنوردی هم آمدند با یک دستگاه سواری و مینی بوس به تعداد بیست نفر از کوهنوردان به سمت جاده ی جاجرم حرکت کردیم صبحانه را ساعت 7:30 در کنار سد درق نوش جان کردیم و پس از گذر از کمربندی شاهرود به شهر بسطام رسیدیم وبه دیدار مقبره ی عارف بزرگ بایزید بسطامی رفتیم سپس وارد دو راهی روستای مجن شدیم در راه از کنار کوه بزرگ و 4000 متری شاهوار گذشتیم که مسیر صعودش از روستای تاش می باشد این منطقه دارای خرس های قهوه ای می باشد که بارها توسط کوهنوردان این گروه دیده شده بودند.درراه به یک دو راهی دیگر رسیدیم که سمت چپ را انتخاب کردیم و به روستای شاهکوه علیا و بعد از پنج کیلومتر به شاه کوه سفلی رسیدیم این روستا در 65 کیلومتری جنوب شرقی شهر گرگان قرار دارد و ابتدای مسیر صعود کوه شاهکوه است . این کوه نیمه جنگلی در پنج کیلومتری شمال غربی روستای شاهکوه سفلی قرار گرفته است دامنه های شمالی این کوه به شهرستان گرگان و دامنه های جنوبی آن به شهرستان های شاهرود و دامغان مشرف است . رشته کوه شاهکوه به طول تقریبی 15 کیلومتر از شرق به غرب امتداد دارد ودر البرز شرقی جا گرفته است . کوهی در رده ی 4000 متری ها اما جی پی اس ما در قله چیز دیگری نشان می داد. برج ها و قله های سوزنی شکل به ارتفاع حدود 200تا400 متر در جلوی قله صف کشیده اند و قله ی اصلی را در پشت خودشان مخفی نموده اند .پای اکثر این برج ها به خصوص سمت شرق شن اسکی های بزرگی تشکیل شده که صعود به قله را مشکل می نماید.

حدود ساعت یک بعد از ظهر پس از بستن کوله ها از مسیر خاکی جاده که به پای کشتزارها می رفت راهی شدیم جی پی اس ارتفاع 2170 متر را نشان می دادوما مسیرشمالی صعود را انتخاب کرده بودیم .  در طول مسیر زارعین گندم کاشته بودندکه به خاطر سردی هوا   یک دست سبز بودند و منظره ای بسیار زیبا و بدیع داشتند.   طبق گفته های دیگر همنوردان سال گذشته دقیقا همین روز برف سنگینی منطقه را سفید پوش کرده بود و ما پوشاک زمستانی هم همراه خود برده بودیم و کوله هایمان بسیار سنگین بود .       پس از 5/2 ساعت پیاده روی ساعت 3:30 گروه تصمیم به برپایی چادرها در ارتفاع 2900 متری کردیم به خاطرشیب زیاد زمانی طولانی را صرف درست کردن زیر چادرها نمودیم هوا آفتابی و بسیار گرم بود و چشمه ای به نام سنگ بن هم پایین تر از ما از دل چمن ها بیرون می آمد که آب این چشمه ی زلال از برف های مابین برج های جلوی قله تامین می شد و آب گوارایی برای ما محسوب می شد . چند گروهی هم در این قسمت از کنار ما گذشتند که کوهنوردانی از گنبد و بجنورد بودند. با غروب خورشید هوا بسیار سرد و خوشایند شد.شباهنگام بعداز خوردن سوپی لذیذ به کیسه خواب ها رفتیم تا برای صعود فردا استراحت کنیم.

روز دوم شنبه 15/3/1389

ساعت 5 صبح از خواب بر خاستیم و بعد از خوردن یک صبحانه ی سبک ساعت 6 با کوله ی حمله به سمت قله حرکت کردیم بعد از یک ساعت تلاش و برخورد با چند   برف چال و تغییر مسیر   خودمان را به پایین برجک ها رساندیم و ادامه ی   مسیر   از بین شاخک هایی بود که به علت رفت و آمد زیاد کوهنوردان پاکوبی بین آنها ایجاد شده بود ، چند بار نیز از روی برف چال های کاملا یخ زده که با زحمت فروان با کفش می شد اثری روی آن گذاشت، با احتیاط گذشتیم . بقیه ی مسیر کاملا خشک و سنگی بود اما زیر پایمان دشتی سبز قرار داشت و چندین دریاچه ی کوچک نیز از آب برف ها بین چمنزار ها تشکیل شده بود.حدود ساعت 9 به بالای شاخک ها رسیدیم و سمت چپ را گرفتیم و برج های متعدد را از پشت دور زدیم جبهه ی جنوبی شاهکوه بسیار خشک بود و خبری از پوشش گیاهی نبود و بعد 30 دقیقه به روی قله اصلی که با سنگ چین نمایان بود رسیدیم . قله های فرعی متعددی در ین قسمت خود نمایی می کردند که بنا به گفته ی سرپرست گروه اختلاف آنها بین 20 تا50 متر بود.     عکسی به یادگاری گرفتیم وبه علت باد شدید خیلی سریع برگشتیم و از مسیر شن اسکی پایین آمدیم که سرعت برگشت ما را چند برابر کرد، اما در ادامه مسیر حادثه سر خوردن یکی از همنوردان در گذر از یک دهلیز برفی که برف ان کاملا یخ زده بود با کنترل وترمز کردن   که از مهارتهای کلاس کار اموزی برف بود به خیر گذشت.  ساعت 11:30 دوباره کنار چادرها بودیم بعد از خوردن تنقلات چادرها را جمع کردیم وسریع به سمت ماشین سرازیر شدیم و ساعت 1:20 نزد ماشین بودیم که همان ابتدای مسیر صعود روستای شاهکوه سفلی بود. این بار به سمت جاده ی شاهرود- گرگان سرازیر شدیم و از تفریح گاه بسیار دیدنی توسکستان (19 کیلومتری گرگان) گذشتیم و از جاده ی دیگر به سمت بجنورد حرکت کردیم چون روز تعطیل بود در جاده تردد فراوانی جریان داشت . حوالی ساعت 9شب به بجنورد رسیدیم و از گروه سبکاد خداحافظی نمودیم ، جا دارد از سرپرست گروه آقای سعید خاکزاد و دیگر همنوردان عزیز بجنوردی به خاطر زحمات این سفر تشکر نماییم. نفرات شرکت کننده ی گروه اتک: آقایان علی نیک بخت، قاسم خلیلی و پیمان احمدی .